torsdag den 14. februar 2008

Jeg forarges - igen.

Det kommer nok næppe længere som en chokerende nyhed for nogen, at jeg med jævne mellemrum får en kvalmende følelse af afsky over vort fædreland. Men helt ærligt: kan nogen nævne bare én positiv ting ved at trykke de tegninger igen??

Jeg ser sådan på det: Danmark dummer sig. Folk (mange folk) bliver sure. Danmark gemmer sig stædigt bag såkaldt ytringsfrihed i stedet for at give en kvajebajer. Folk (flere folk) bliver endnu mere sure og straffer Danmark ved bl.a. at boycotte danske varer, så Danmark taber mange, mange penge. Danmark bliver fornærmet. En tegner bliver truet på livet, så Danmark vælger da at trykke hans tegning i stor format i flere dagblade dagen efter. Fordi denne tegning er jo indbegrebet af ytringsfrihed!(??)
Danmark er altså en trodsig 12-årig, der rækker skråt-op til alle dem der prøver at fortælle ham hvad der er rigtigt og forkert, og råber: "Haha, jeg er da ligeglad, se hvad jeg kan!". Barnagtigt og pinligt.
Jeg ser masser af negative følger af genoptrykket af turban-bomben:
  • Sindene blusser op igen, hvilken nok ikke er nogen god nyhed for Kurt Westergaard.
  • Flere boycotts af danske varer?
  • Forøget terrortrussel?
  • PET på overarbejde.
  • Flere afbrændte biler på Nørrebro?

Men jeg ser INTET godt komme ud af det. Jamen vi skal jo værne om ytringsfriheden? Jeg ser STADIG ingen sammenhæng mellem det at trykke en hånende (og i øvrigt nazi-inspireret) tegning og ytringsfrihed. Og jeg tror aldrig jeg kommer til det.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det var dog utroligt...
Her bor vi i et land med verdens bedste demokrati.. et demokrati der ikke er kommet af sig selv. Et demokrati vi har brugt mange (rigtig mange) år på at udvikle. Et demokrati hvor man har mulighed (ret til) at udtrykke sig i alle former og på alle måder. Og så fordi der er nogen som ikke mener at vi må skrive hvad vi vil... mennesker som ikke kan skelne mellem politik og religion, mennesker som ikke deltager i demokratiet overhovedet, men som kun tænker på dem selv og deres barnlige "vi skal respekteres" kommentarer... tror de måske det giver respekt at lave det de har gang i???
Hvis de havde bare en lille dråbe idé om hvad demokrati er.. så ville de bruge demokratiet i stedet for at prøve at ødelægge det.
Det er totalt hjerneløst det der sker... Også selv om man er imod de regler og love der nu en gang er gældende.

Hilsen ham du ved.

Tania sagde ...

Den tager vi lige engang når du giver en kop kaffe... Aaaalt for lidt plads her ;-)

Anonym sagde ...

Er helt enig med dig, skidespræller. Ser heller ikke helt de ædle motiver i at spille samme kort igen og igen. Er forarget. Igen. Men faktisk mest træt.

Anonym sagde ...

Forresten anonym - i min optik er hele denne sag ikke en særlig god reklame for demokratiet...

Anonym sagde ...

Nej netop. det er jo også det jeg prøver at sige i mit indlæg. Jeg ser det godt nok fra modsatte side som dig, men du har ret, det er ikke særlig god reklame for demokratiet.
Jeg mener bare, at hvis man bruger afbrænding af biler, skoler og børnehaver som argument for at blive hørt... så er der noget (af demokratiet) man ikke har forstået.

Tania sagde ...

Der er efterhånden også en del af demokratiet JEG ikke forstår (eksempelvis den ytringsfrihed, der åbenbart kan repræsenteres ved karikaturtegninger), så kan godt sætte mig ind i frustrationerne. Ikke metoderne, men frustrationerne.